Olssonfiske på hög nivå ;P

 
Efter en helg med fylla o gladiator kamper tog vi oss (jag och Tommy Kause) i kragen på söndagen och åkte till sundstatjärnen för att knipa några sutare. Väl på plats åker brassestolarna upp och jag börjar tackla upp medan Tommy får bli mäskblandare. Dagens blandning bestod av ströbröd majs som var kvar från gårdagens fajitas och lite creamy banana flavour från thailand, något som blivit kvar sedan mitt och Freddes Mekongmalsäventyr för många år sedan. Givetvis snålar vi på mäsket eftersom vi räknar med en enorm effekt på en gång och har endast en handfull bollar att slänga ut.

Lite småpill från mört, sen ser jag i ögonvrån på Tommys spö och sedan lite på mitt men inga alvarliga grejer direkt men efter en halvtimme brakar helvetet lös när hela mitt fina spöställ från Lidl brakar ihop av det som just huggit på Tommys spö som jag för övrigt precis lyckas få tag på innan det skulle försvunnit ut i sjön. Spänner upp och känner fin tyngd i spöt samtidigt som jag lättar lite på bromsen för att förhindra att jag själv ramlar i sjön. Nu har även jag lyckats få upp Tommy ur stolen som inte her fattat vad som hänt och lämnar över spöt. Tommy som aldrig har fiskat eller fått en sutare blir väldigt taggad och ivrig och pressar fisken allt han kan men kan ändå inte hålla den borta från näckrosorna. Tillslut efter lite eminent guidning från mig lyckas jag håva besten vars vikt uppskattades till minst 1000 kg av Tommy medan jag själv betydligt mer sansad endast uppskattade den till 500kg. Det visade sig senare att vi båda tagit fel på de grövsta eftersom den endast vägde 2kg, jahapp! då ska den frontas så mycket som det bara går så att den iallafall ser gigantus ut och det blev ganska bra faktiskt, vi lyckades iallafall få en gubbe på mc med teleskopspö i ryggsäcken att utbrista " å fy faan vilket stor fisk" när vi drog vår härliga fiskehistoria för han :)

Tog inte du något då Peter? kanske du som läser detta nu undrar. Klart jag gjorde! Knep sjöns näst största sutare på 1,5kg och sjöns näst näst största som var lite mindre och inte att förglömma sjöns enda och då också största mört som gäckat oss hela dagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0